星期三, 1月 24, 2007

Rocky VI

星期六冒住被誤以為“斷背”危險,兩個男人去睇“洛奇”第六集. 雖然只不過$30一張飛,不過係十點半早場.我初初以為要人星期六晨咁早起身去睇戲,都唔慌多人啦.點知去到戲院,已經有成十幾二十個麻甩佬等入場.

未睇套戲之前我完全唔知道劇情,對套戲亦冇乜大嘅期望.入場只不過係想搵返D“集體回憶”.成套戲我覺得根本就係史泰龍自己嘅投射:退休嘅出名拳王,為咗心中果團火而復出,最後證明比全世界睇意志可以戰勝年齡.

以史太龍六十歲高齡,重出江湖拍Rocky,套戲未上畫已經比人笑佢太老.不過我諗每一個睇完套戲嘅人,都會對史太龍肅然起敬.辜勿論史泰龍胸有幾dum,劇情有幾普通(講真有D“娘”),史泰龍想帶出嘅訊息,對人生嘅想法,實在值得深思.

唔知點解,套戲令我諗起周星馳嘅少林足球.當然,比較起上嚟,周星馳重未夠班.

其中史泰龍鬧仔果一段,我真係覺得好有意思,以下係copy返嚟節錄:

Let me tell you something you already know. The world ain’t all sunshine and rainbows. It is a very mean and nasty place and it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain’t how hard you hit; it’s about how hard you can get hit, and keep moving forward. How much you can take, and keep moving forward. That’s how winning is done. Now, if you know what you’re worth, then go out and get what you’re worth. But you gotta be willing to take the hit, and not pointing fingers saying you ain’t where you are because of him, or her, or anybody. Cowards do that and that ain’t you. You’re better than that!

諗返轉頭,戲入面有好多句對白都係"you ain't better than me".而史泰龍想帶出嘅理念,就正正係絕對唔好睇少自己.

出字幕果一刻,我真係想起身為史泰龍鼓掌.身為工程界一份子嘅我,成日話香港工程師人工低,冇前途,自怨自捱.從今日開始,為咗自己,為咗老婆,為咗屋企人,我要努力,務求脫離工程師嘅行列!